Assalamualaikum WBT

Assalamualaikum WBT...Welcome to my blog...

Monday, October 14, 2013

Suntikan Depo Provera

Apakah Depo Provera ?
Depo Provera (" suntikan ", DP ) adalah suntikan perancang yang mengandungi progestogen . Hormon ini adalah sama dengan salah satu hormon yang dihasilkan secara semula jadi oleh ovari wanita . Suntikan diberi setiap 12 minggu.
Bagaimana ia berfungsi?
Ia mencegah kehamilan dengan menghalang ovari mengeluarkan telur setiap bulan. Juga terdapat perubahan pada lapisan rahim ( endometrium ).
 

Depo Provera adalah hampir 100% berkesan jika anda mempunyai suntikan anda pada masa ( setiap 12 minggu). Ini bermakna kurang daripada 1 daripada 100 wanita akan hamil setiap tahun.
 
Apa yang saya perasan?
Ada wanita yang mempunyai pendarahan yang tidak teratur atau berpanjangan , terutamanya dalam 3 hingga 6 bulan. Ini adalah selamat untuk badan anda dan ada pil untuk menghentikan ini jika ia berlaku. Kebanyakan wanita (70%) tidak mempunyai tempoh selepas 4 suntikan. Ini adalah selamat.
 

Hamil selepas berhenti
Kesuburan semula jadi anda boleh mengambil sedikit masa untuk kembali normal (secara purata 6 bulan, tetapi ia boleh mengambil masa sehingga 1 tahun). Jika anda sedang merancang untuk hamil tidak lama lagi ia mungkin yang terbaik untuk tidak menggunakan Depo Provera . Jika anda hamil semasa menggunakan Depo Provera , dan membuat keputusan untuk meneruskan kehamilan anda, peluang untuk mendapat bayi yang tidak normal tidak meningkat.
 

Siapa yang boleh menggunakannya?
Hampir semua wanita boleh menggunakan Depo Provera , bahkan wanita yang tidak boleh menggunakan pil perancang gabungan ( "pil ").
 

Siapa yang tidak boleh menggunakannya?
■ Wanita yang mempunyai kanser payudara■ Wanita yang sedang merancang kehamilan dalam beberapa bulan akan datang boleh memilih untuk menggunakan jenis yang berbeza perancang.
 

Apakah kelebihan ?
■ Depo Provera adalah hampir 100 % berkesan.■ Adalah • mudah berlangsung selama 12 minggu• tidak mengambil pil harian• tidak mengganggu hubungan seks• tidak ada orang lain perlu tahu anda sedang menggunakannya.■ Depo Provera mengurangkan risiko kanser endometrium (kanser lapisan rahim) sebanyak 80%.■ Ia sering membantu wanita yang mempunyai tempoh berat atau menyakitkan.
 

Apakah keburukan ?
Sebaik sahaja anda telah mempunyai kesan kontraseptif lepas sekurang-kurangnya 12 minggu suntikan Depo Provera . Kesan-kesan lain boleh bertahan untuk masa yang singkat atau lebih lama lagi.
 

Ada wanita yang mempunyai pendarahan yang tidak teratur atau berpanjangan. Ini adalah lebih biasa pada pertama mula menggunakan Depo Provera dan sering meningkatkan dengan masa.
 

Kesan sampingan yang mungkin: ■ Perubahan Berat Badan: Sesetengah wanita menambah berat badan , ada yang mengurangkan berat badan, paling tidak mengubah berat badan■ reaksi alahan tetapi ini amat jarang berlaku.
Penyelidikan TIDAK menunjukkan bahawa suntikan menyebabkan apa-apa perubahan dalam perasaan, nafsu atau sakit kepala.
 

Ketumpatan tulang:
Depo Provera telah dikaitkan dengan pengurangan ketumpatan tulang. Ini meningkatkan selepas berhenti Depo Provera .


 
Faktor-faktor risiko untuk ketumpatan tulang yang rendah termasuk:
■ senaman yang berlebihan■ berat badan yang sangat rendah■ sejarah keluarga menghidap osteoporosis■ merokok■ penggunaan steroid■ malabsorption■ miskin diet (rendah dalam kalsium) .
 

Faktor pelindung adalah:
■ tidak merokok■ senaman menanggung berat badan■ pemakanan yang baik (tinggi kalsium)■ cahaya matahari yang sederhana.
 

kanser:
Risiko kanser endometrium dikurangkan sebanyak 80%. Tiada perubahan keseluruhan dalam kadar kanser serviks, ovari atau kanser payudara.
 

Adakah suntikan melindungi anda daripada jangkitan seksual berjangkit (STI )?Tidak. Anda perlu menggunakan kondom ( dan pelincir ) dan juga untuk melindungi daripada STI
 

Untuk maklumat lanjut:
Lawatan Klinik Perancang Keluarga untuk bercakap dengan seorang jururawat atau doktor mengenai Depo Provera suntikan.


Sumber dari :
http://www.familyplanning.org.nz/health_info_issues/sexual_health_information/contraception/long-acting_reversible_contraception/depo_provera_injection


16 comments:

  1. salam..sy nak tanye..sy da amik cck ni dkt 5 kli klo xsalah..then hmpir 10 bln da xdtg priod mse cck ni..dktr ckp xde maslh..tp skang sy bru sebulan da bnti.xde lg tnde2 dtg priod..agak2 bile ye akn ade blik priod?

    ReplyDelete
  2. Saya nak tanya , suami sya terpancut dalam then time tu syaa msih tempoh pntang 37 hri , selang 3 hri bru ambik suntikan . Adakh suntikan itu bley mmbntu untk tidak hamil ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belum habis pantang dah bersama? Ganas suami awak

      Delete
  3. Saya nk tanya.. kalau tarikh ulanngan pengambilan suntikan depo tu lambat di ambil dlm 1@2 hari lambat .. masih boleh ambil lg @ tidak??

    ReplyDelete
  4. salam saya nak tanya,saya dah lama berhenti suntikan depo ni.masalah saya sekarang period saya tak teratur sampai sekarang.sebulan datang sebulan tak datang.kadang2 dua bulan tak datanf.masalah saya sekarang saya mahu mengandung lagi,memikirkan anak kedua saya dah berusia 7 tahun.

    ReplyDelete
  5. Salam saya nk tnya ...sya dh terlewat 6 hri untuk ambik suntikkan depo ..blh ke klau sya prg ambik suntikan blik

    ReplyDelete
  6. Salam. Saya nk tny. Suntikan depo ni 3bulan sekali kan..? 3bulan tu mmg kiraan 90hari tepat ke mcm ne? Sbb hri ni sy cucuk depo. Pastu nurse bg tarikh next cucuk bulan mei nnt.. Bila kira hari cuma 50hari lebih jer.. Mmg mcm tu ke? Sorry. Tq kalau sudi jawab.

    ReplyDelete
  7. Salam . saya nk tny.. Suntikan depo ni 3 bulan sekali kan. Mmg kira 90hari tepat ke mcm mana?. Sy hari ni cucuk depo.tarikh next cucuk bulan 5 nnt. Bila kira balik cuma 50hari lebih jer.. Mmg mcm tu ke?

    ReplyDelete
  8. salam nk tnya. kalau bersama tnpa perlindungan selepas suntikan pertama xda masalah ker? sbb nurse kata suntikan ni serta merta dilindungi selepas suntikan pertama. saya nak kan kepastian.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang berkesan. Saya dh suntik 2tahub setengah. Baru stop suntik bulan lepas. Nak berehat dulu.

      Delete
  9. Assalam. Saya nk tnyaa. Saya dh 4tahun ccuk depo. Tapi selama 4tahun period saya tak prnh dtg. Normal ke? Tapi sekarang saya dah terlewat ccuk 12hari. bilaa bersama. Suami mmg buang dalam. Agak2 bolehh sangkutt tak. Sebab tk bersedia lagi ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kemungkinan tu ada utk hamil. Check upt je puan. Kalau nak selamat pakai la condom

      Delete
  10. saya first ambil depo Novembar 2018 then misi suruh datang balik Januari tapi saya tak datang ..lepas tu bila bersama terlepas dalam agak agak boleh pregnant tak. sebab akhir mac dan awal April saya selalu bersama.. dan baru baru ni saya cucuk depo sebab takut pregnant

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selalu nya kene bagitahu misi. Mereka akan buat urine test dan kena tunggu period baru boleh amik suntikan lagi.

      Delete
  11. Hai nak tanya saya cucuk depo tapi saya terlepas tarikh cucuk..patut nya saya cucuk 24/4/24 tpi saya lupa tarikh. Ni saya kena cucuk balik 8/5 . adakah saya boleh mengandung ?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Please leave ur blog address here for my blog walking..TQ.